Rautavaaran liikkuva koulu

11.12.2018

Rautavaaran koululla liikutaan myönteisessä ilmapiirissä.

Rautavaaran koulussa samassa koulurakennuksessa sulassa sovussa opiskelevat niin isot kuin pienet koululaiset, ekaluokkalaisesta lukiolaiseen.

Liikkkuva koulu toimenpiteitä Rautavaaran koulussa on toteutettu syksystä 2017 alkaen. Ensimmäisenä syksynä laitettiin pyörimään välituntitoiminta, koulutettiin välkkäriohjaajat ja hankittiin uusia välituntivälineitä. Välituntivälineet ovatkin olleet ahkerassa käytössä ja uusi välituntipiha on aktivoinut oppilaita vielä enemmän omaehtoiseen liikkumiseen. Uudella välituntipihalla on enemmän tilaa temmeltää ja käytössä on myös senioripuiston ulkokuntovälineet.

Olemme saaneet myös paikallisia järjestöjä mukaan, mm. sirkus ja sydänyhdistys ovat liikuttaneet oppilaita pitkällä välkällä, kertoo liikkuva koulu vastuuopettaja Kati Kilpeläinen.

Liikkuva koulu hankerahalla luokkiin hankittiin seisomapöytiä ja Upis tuoleja jotka osaltaan ovat lisänneet oppituntien toiminnallisuutta. Opettajat osallistuivat toiminnallisen oppimisen koulutukseen josta saatiin lisävinkkejä toiminnallisiin opetusmenetelmiin. Kilpeläisen mukaan koulussa on myönteinen ilmapiiri mikä onkin erittäin tärkeä asia liikkuva koulu toimenpiteiden eteenpäin viemisessä.