Maksaako seurasi matkalaskuja, tuomaripalkkioita tai palkkaa? Lue tämä.

11.12.2018

Tulorekisteri tulee, onko seurasi valmis?

Vuosi 2019 mullistaa palkka- ja kulukorvaustietojen ilmoittamisen. Katre; kansallinen, sähköinen tulorekisteri koskee myös yhdistyksiä.

Tulorekisteri yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia.

Tällä hetkellä työnantajien pitää ilmoittaa tiedot maksamistaan palkoista monelle eri taholle erilaisissa teknisissä muodoissa ja eri aikatauluissa. Jatkossa työnantaja ilmoittaa tiedot vain yhden kerran tulorekisteriin, josta tulorekisterin tiedon käyttäjät hakevat tarvitsemansa tiedot. Jos myös täydentävät tiedot annetaan tulorekisteriin, tulorekisteri korvaa myös palkkatodistuksia ja muita selvityksiä, joita työnantajien pitää antaa esimerkiksi etuushakemuksen liitteeksi.

Tulorekisteri koskee kaikenlaisia yhdistyksiä (mm. yleishyödyllinen tai rekisteröimätön yhdistys tai säätiö), jotka maksavat palkkoja tai muita ansiotuloja. Tiedot tulee ilmoittaa tulorekisteriin jokaisen maksutapahtuman jälkeen viiden (5) kalenteripäivän kuluessa.

Tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja ovat tehdystä työstä maksetut palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Tulorekisteriin ilmoitetaan maksetut päivärahat, ateriakorvaukset ja kilometrikorvaukset. Myös luontoisedut, kuten puhelinetu tai autoetu, on ilmoitettava.

Yllä oleva teksti on kopioitu www.tulorekisteri.fi sivuilta jossa kannattaa käydä tutustumassa. Sivuilla on hyvä chat neuvonta toiminto jolla saa nopeasti apua. Sivujen kautta voi osallistua myös ilmaisille verkkokursseille.

Mitä seuran pitää nyt tehdä:

- ota yhteys yhdistyksesi palkkalaskijaan ja kysy onko teidän seuran kohdalla asiat jo hoidettu kuntoon

- jos palkkalaskentaa ei ole ulkoisettu tai sitä ei ole, mutta matkalaskuja maksetaan, ota yhteys laskujen/palkan maksajaan ja selvittäkää oman seuran ilmoitustilanne

- yleisseurat tai seurat joissa on joukkueita ja omat tilit; ohjeistakaa myös joukkueet ja jaostot. Viiden (5) päivän ilmoitusvelvollisuus koskee myös heitä.

- jos seurasi käyttää palkka.fi palvelua, siellä asia on hoidettu

Pohjois-Savon Liikunnan taloushallinnon asiakkaitten kohdalla asia hoidetaan käyttäen teknistä rajapintaa.