Ympäristövastuullisuutta seuratoimintaan

11.12.2018

Olisiko kertakäyttöastioille vaihtoehtoa?

Oletko koskaan miettinyt millaisia vaikutuksia urheiluseurojen toiminnoilla voi olla ympäristön kuormittumiseen?

Urheiluseurat järjestävät runsaasti tapahtumia ja liikuttavat päivittäin tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä. Toimintojen yhteisvaikutukset ovat huomattavat, joten seuroilla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa ja ympäristövastuullisen toiminnan levittämisessä. Ympäristöasiat huomioimalla voidaan arkisessa seuratoiminnassa herättää tietoisuutta, osallistuttaa ja vaikuttaa harrastajien ekologiseen käyttäytymiseen. Esimerkiksi junioritoiminnassa on oiva tilaisuus juurruttaa harrastajille ympäristöystävälisiä asenteita ja käyttäytymismalleja.

Olympiakomitea etsi alkusyksystä urheiluseuroilta ympäristövastuullisia, seura-arkea helpottavia toimintatapoja Fiksu seura -kannustuspalkinnon avulla. Esimerkkejä hyvistä toimintatavoista ovat mm. kimppakyydit, varustekierrätys, lähiliikunta, harjoitusmatkojen kulkeminen ilman autoa, kierrätysmateriaalien käyttö, kertakäyttövälineiden välttäminen ja jätteiden lajittelu. Monesti ympäristön kannalta hyvät toimintatavat ovat myös aikaa ja rahaa säästäviä.

Ympäristöasiat tulisi nostaa tärkeäksi osaksi myös kaikkien tapahtuminen järjestelyjä ja kilpailutuksia. Esimerkiksi suurtapahtumissa kasvisruoan lisääminen, kestoastioiden tai biohajoavien ruokailuvälineiden käyttö sekä jätteiden lajittelu ovat merkittäviä ekologisia valintoja. Nämä kannattaa tuoda selkeästi esille myös viestinnässä, sillä se lisää positiivista mielikuvaa tapahtuman järjestäjän arvoista ja ympäristövastuullisuudesta sekä lisää yleistä tietoisuutta. Hyviä esimerkkejä ekologisista käytännöistä ovat mm. yksittäispakattujen tuotteiden välttäminen, omat vesipullot ja hanaveden käyttö, julkisen liikenteen käyttö, sähköiset viestintäkanavat ja turhan paperimateriaalin välttäminen.

Olympiakomitea on valmistelemassa seuroille ympäristövastuullista työkalupakkia, joka julkaistaan vuoden vaihteessa. Tämän lisäksi Olympiakomitea on perustanut Sitran kanssa urheilun ympäristövastuu-verkoston tukemaan urheilusektorin eri toimijoita vastuullisuuden edistämisessä. Verkostossa jaetaan hyviä malleja, toimintatapoja sekä tutkimuksia ja osaamista aiheeseen liittyen. Järjestöille on tehty myös oma hiilijalanjälkilaskuri, jonka avulla yhdistykset voivat selvittää toimintansa ilmastovaikutukset. Lisää tietoa ja ideoita löytyy Olympiakomitean sivustolta.

Viime aikojen huolestuttavat tiedot ilmaston lämpenemisestä ja surulliset kuvat muovijätteiden aiheuttamista vahingoista herättävät tunteita. Ota siis Sinäkin osaa ympäristövastuulliseen ajatteluun. Tapoja on monia ja pienilläkin asioilla on merkitystä.

Tiina Heikkinen, seurakehittäjä, Pohjois-Savon Liikunta