Liikuntapaikkarakentaminen edistyy Kuopiossa

12.12.2017

Liikuntaolosuhteet ovat olleet kestoteemana urheiluväen keskusteluissa sekä liikuntaseurojen ja Kuopion kaupungin yhteisen seurafoorumin tapaamisissa. Seurojen kanssa on yhdessä mietitty ja haettu ratkaisuja kasvaviin liikuntapaikkatarpeisiin. Tällä hetkellä näkymä onkin varsin positiivinen.

Hyvinvoinnin edistämisen johtaja Janne Hentunen Kuopion kaupungilta kertoo, että liikuntapaikkahankkeiden valmistelu ja suunnittelu on edennyt laajalla sektorilla kuten myös tarvittava päätöksenteko. Kuopion kaupunginvaltuusto päätti marraskuussa Kuopion uuden uimahallin rakentamisesta ja Niiralan jäähallin peruskorjauksesta, jotka yhdessä muodostavat merkittävän liikuntakeskuksen. Joulukuun alussa kaupunginhallitus hyväksyi Savilahden liikunta- ja tapahtumakeskuksen hankesuunnitelman. Hentusen mukaan myös tulevan vuoden Kuopion kaupungin talousarvioesitys pitää sisällään merkittäviä liikuntapaikkahankkeita. Lippumäen liikuntakeskuksen alueelle on valmisteltu Keskuskentän kuplahallin korvaavaa ylipainehallia sekä luonnonjäisen luistelualueen muuttamista suureksi ulkotekojääalueeksi. Lisäksi Puijon urheilulaakson uuden yleissuunnitelman mukaisena alkanut rakentaminen on saamassa jatkoa samoin kuin Maaningan nuoriso- ja urheilutalo on tarkoitus peruskorjata. Näistä ja monista muista liikuntapaikkahankkeista Kuopion kaupunginvaltuusto päättää vielä nyt joulukuussa, kertoo Hentunen.

Puijon Urheilulaakson teemasuunnittelua on käyty läpi myös paikallisten yhdistysten kanssa. Puijon aluetta kehitetään niin liikunnan, urheilun kuin matkailunkin näkökulmasta. Tavoitteena on kaikille yhteinen ja houkutteleva kokonaisuus, joka vastaa laajasti usean sektorin tarpeisiin. Kuopion kaupungin toteuttamien liikuntapaikkahankkeiden lisäksi myös yksityisten liikuntapaikkahankkeiden valmistelu etenee hienosti. Esimerkiksi Puijon Urheilulaaksoon kaavaillun Puijo Areenan suunnittelu on mennyt eteenpäin. Puijo Areenasta on tulossa nykyaikainen sisäliikunta- ja harjoituskeskus, jonka suurimpia käyttäjäryhmiä ovat kamppailulajien harrastajat, teline- ja joukkuevoimistelijat sekä lentopallon ja salibandyn pelaajat. Puijo Areenasta on tulossa monitoimihalli, joka tarjoaa huipputason olosuhteet ja tilat niin urheiluseuroille ja lajiliitoille kuin yrityksille ja muillekin toimijoille. Myös Kuopion kaupunki on hankkeessa mukana vuokraamalla areenan päivävuorot arkisin kaupunkilaisten käyttöön.

Kuopion liikuntapaikkarakentamisessa on siis vireillä useita mittavia kokonaisuuksia. Hentusen mukaan näyttääkin vahvasti siltä, että Kuopion liikuntaolosuhteet ovat vuonna 2018 ja lähivuosina ottamassa merkittäviä loikkia eteenpäin.